dinsdag 11 januari 2011

BENT U IN STAAT OM TREFFEND TE COMMUNICEREN WAAR UW BEDRIJF VOOR STAAT?

Weten uw opdrachtgevers wat voor bedrijf u bent door enkel uw logo te hebben gezien? Draagt uw beeldmateriaal bij aan de inhoud van de tekst? Werkt uw website als een echte interactie tussen uw bedrijf en de bezoekers?
  • Men zeg vaak een verbale boodschap bepaalt voor 20% de communicatie en 80% is je houding, uitstraling, dus non-verbaal. Dit geldt ook voor visuele communicatie. Voor alle visuele uitingen geldt 20% is de boodschap en 80% imago uitstraling.
  • Wist u dat 60% van de mensen in eerste instantie geen brochure teksten leest, tenzij het lezen aantrekkelijk wordt gemaakt door de eerste algemene visuele indruk. Ondanks dat het internet een grote overdrager van informatie is geworden blijven de gedrukte leaflets en folders nog altijd nummer één, in meest effectieve communicatieproduct en voor bedrijfsinformatie.
  • KPMG-onderzoek in opdracht van BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers) heeft aangetoond dat design aantoonbaar en doorslaggevend concurrentievoordeel oplevert. De uitkomsten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in “vormgeving telt”.

Hieronder mijn visie op dit onderzoek:

Een goed imago levert op korte en op lange termijn zijn winst op. Imago-ontwikkeling is vooral een kwestie van continuïteit: als uw organisatie in alle uitingsvormen een consequent visueel ontwerp blijft gebruiken, dan levert dit herkenbaarheid op! De markt krijgt een solide beeld van uw organisatie, u staat ergens voor en u durft zich te onderscheiden. Uw visueel ontwerp groeit mee met uw organisatie en binnen uw doelgroep geniet u herkenbaarheid in woord, beeld en kleur.

Als grafisch ontwerper vind ik het een uitdaging om u die winst werkelijk te laten behalen. Mijn doel is om continuïteit en herkenbaarheid in úw externe en interne communicatie te bereiken. Daartoe werk ik vanuit de visuele communicatie: ik analyseer de communicatie en brengen deze in een visueel ontwerp tot uitdrukking.

Een goed ontwerp draagt bij aan de totale rentabiliteit door:

} Het versterken van het corporate imago;
} Het vergroten van het bereik;
} Het bevorderen van samenwerking met gezamenlijke partners;
} Het verstrekken van productinformatie;
} Het perfectioneren van functionaliteit;
} Het optimaliseren van de organisatie, interpretatie en ontvangst van de informatie. 

Voorbeelden:

Per jaar worden er in een willekeurige organisatie 1000 brieven, 500 folders en 250 visits verstuurd. De drukwerkkosten bedragen € 750,–. Met een extra investering van € 500,– communiceert de organisatie echter niet alleen haar naam, maar ook de kwaliteit die zij nastreeft, de aard van de organisatie, de omvang, enzovoort. Daarmee benut de organisatie 1750 kansen om niet alleen aan te geven wie zij is, maar ook waar zij voor staat!

Een organisatie werkt aan opdrachten met een gemiddelde omvang van ongeveer € 10.000,–. Het rendement hiervan ligt op 10%. Het ontwerpen van een website kost hen ongeveer € 3000,–. Wanneer de website hen slechts 3 klanten op jaarbasis extra oplevert, verdienen zij de kosten voor het ontwerp al in 1 jaar tijd terug. Iedere extra klant levert winst op.

Ook u kunt duizenden kansen benutten om niet alleen aanspreekbaar te zijn, maar ook aan te spreken!

Mijn conclusie: EEN GOED ONTWERP VERDIENT ZICHZELF TERUG!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten